Komentarze 5

Zobaczyć "Stalowy Dom"
Trasa:Makoszowy-Biskupice-Mikulczyce-Helenka-Repty-Sucha góra-Dąbrowa Miejska-Biskupice-Ruda-Makoszowy

Dziś wyruszyliśmy w pięciu na poszukiwanie domu którego sciany są ze stali.Znajduje sie on na terenie Biskupic-najstarszej dzielnicy Zabrza
Dotrzeć musimy na osiedle hutnicze Zandka,ktore było wzorcowym osiedlem Huty Donnesmarcka

Na osiedlu natknęliśmy się na stary cmentarz Żydowski z 1872r

Mile mieszkanki zandki poinformowały nas jak wejść na cmentarz ,i za chwilę byliśmy w magicznym ogrodzie

Są tu liczne rodzinne grobowce i zwykłe groby widać na nich jak "nadgryzł je ząb czasu"

Ale są ludzie którzy się tym cmentarzem opiekują,i dlatego widać też odnowione pomniki

Tu musi być niesamowicie w czasie pełni

Po wyjściu z cmentarza ,po kilku minutach jesteśmy przy temacie naszej wycieczki

Ściany odlewano w hucie Donnesmarcka.Sam dom stawiano w 26-30 dni.Mieszkało w nim osiem rodzin

W Zabrzu są jeszcze cztery takie domy

Osiedle Zandka powstało w latach 1920-21

W osiedlu sadzono liczne platany ,które tworzą urocze aleje

Elewacje budynków zdobi często orginalna stolarka

Domy noszą też ślady po kulach

W tym miejscu było serce Huty Donnesmarct .Teraz na pamiątkę został ten młot

Tabliczka znamionowa młota

Ważnym elementem huty była wieża ciśnień.Jest najstarsza na śląsku z 1871r

Stare budynki huty spogladają na nową rzeczywistość

Dalej zawędrowaliśmy do Rept.tu naszym oczom ukazała się zabytkowa kopalnia rud srebra

Tuż za nią niesamowite muzeum maszyn parowych

A to maszyna parowa -wyciągowa z kop. Bielszowice

A to pompa parowa.Było tu jeszcze mnóstwo innych eksponatów ,warto zobaczyć!

Dalej ruszyliśmy do rezerwatu Siegiet

DSD z góry

A to juŻ w DSD.Czas wracać do domu

johanbiker- | 22:02 poniedziałek, 15 grudnia 2008 | linkuj Na wycieczkach raczej nie dbam o jakość fotografi,ale o uwiecznienie chwili,miejsca.Aparat taki pistolet z którego strzelam do wszystkiego ciekawego.Strzelam practiką dpix 740-jest mała w sam raz na dokument,jakośc kiepska,ale naturalna.Nie ma błękitu nieba jak go nie ma .Jak jest szaro to szaro.W ustawieniach aparatu zwiększyłem kontrast ,przez to efekt kserokopi.Co do analogów to cyfra beż pędzla w postaci programu mu nie dorówna
Pozdrawiam
vanhelsing
| 15:48 poniedziałek, 15 grudnia 2008 | linkuj Czym robione są te zdjęcia ? Bo mają bardzo fajną atmosferę, takie jakby ksero z aparatu analogowego :)
djk71
| 08:23 poniedziałek, 15 grudnia 2008 | linkuj To jest to co zawsze mówię. W Zabrzu te jest mnóstwo interesujących miejsc. Tej ściany z dziurami nie widziałem. trzeba nadrobić.
johanbiker- | 18:47 niedziela, 14 grudnia 2008 | linkuj Na pewno zrobimy wycieczkę podczas letniej pełni,Tam jest naprawdę niesamowicie
Pozdrawiam
Terrago46 | 16:43 niedziela, 14 grudnia 2008 | linkuj Bardzo ciekawe, zresztą.... Ty zawsze masz coś ciekawego do zaprezentowania w czasie tych rowerowych spacerów.
.... A pełnia księżyca była właśnie w noc poprzedzającą tę wycieczkę.
Pozdrawiam.

Wpisz dwa pierwsze znaki ze słowa cnymo